Ett bortlämnat barn, en livslång tystnad – Astrid Sammils har inte tänkt sig att börja gräva i mörka familjehemligheter när hon tar ledigt från sitt nya liv som teaterchef i Budapest för att komma hem till Dalarna och gifta sig. Men hon tvingas till det när en okänd släkting dyker upp och vill veta vem som var far till ett barn Astrids mamma Inga som tonåring födde i tysthet. Och Astrid börjar snart ana att Ingas mörka hemlighet än i dag är dödligt farlig. Samtidigt sliter Dalapolisen med två mord. En kvinna i 60-årsåldern mördas bara minuter efter att hon skickat in en dikt inspirerad av den pågående MeToo-rörelsen till lokaltidningen, en dikt om ett sexövergrepp hon utsattes för som tonåring. I en övergiven jordkällare hittas samma dag kvarlevorna av en tonårsflicka som försvann på 80-talet. Astrids vän Carina Svahn dras in när en lapp med hennes namn hittas intill källarflickan. Och polisutredningen tar en ny vändning när ett chockerande DNA-fynd knyter samman till synes orelaterade våldsbrott från flera decennier. I Blodsband tvingas Astrid Sammils öppna dörrar till ett förflutet hon gärna sett förblivit stängda och fråga sig vad en verklig familj i själva verket är. Blodsband är fjärde delen i Ingrid Hedströms hyllade och omtyckta serie om Astrid Sammils, en dramatisk pusseldeckare om arv, dna och övergrepp, som utspelar sig mitt under Metoo-hösten 2017.
Ingrid Hedström är efter sin tid på Dagens Nyheter välkänd som utrikesjournalist och krönikör. Hon hyllas ofta för sin stilistiska skärpa och sina imponerande samhällsskildringar och tillhör den svenska deckareliten. Ingrid Hedström är uppvuxen i Dalarna men bor numera i Stockholm.
En gastkramande historia som utspelas mot bakgrund av decenniers patriarkala maktmissbruk.
Ingalill Mosander, Aftonbladet.
Ingrid Hedström är fenomenal på att bygga upp en komplex intrig med halsbrytande spänningsmoment, och har också förmågan att gjuta liv i en aktuell samhällsskildring.
Lotta Olsson, Dagens Nyheter
Gripande, välberättat och spännande i #MeToos kölvatten med Hedströms sedvanliga lätthet i språket.
Björn G Stenberg, Norrbottens-Kuriren